Om os

Fra en renoveret tankstation i Burlington, Vermont, til fjerne steder med navne, vi nogle gange udtaler forkert, er den rejse, der begyndte i 1978 med to fyre og den isvirksomhed, de opbyggede, lige så legendarisk, som isen er euforisk.

Gennem årtierne:

1978 Ydmyge begyndelser

1978 Ydmyge begyndelser - Ben & Jerry's Homemade Incredible Ice Cream and Amazing Crepes

Med et korrespondancekursus på 5 dollars i isfremstilling fra Penn State og en investering på 12.000 dollars (heraf 4.000 lånt) åbner Ben og Jerry deres første isbutik, altså en scoop shop, i en renoveret tankstation i Burlington, Vermont.

1978 Ydmyge begyndelser - Ben & Jerry's Homemade Incredible Ice Cream and Amazing Crepes

1979 Næste skridt...

1979 Næste skridt - Folk, der står i kø ved en Ben & Jerry's

Ben and Jerry fejrer butikkens etårsjubilæum og de kunder, der har gjort det muligt, ved at afholde den første Free Cone Day nogensinde: gratis iskugler til alle, hele dagen lang. Den årlige uddeling af is fortsætter i dag i scoop shops over hele verden.

1979 Næste skridt - Folk, der står i kø ved en Ben & Jerry's

1980 Udbud og efterspørgsel

1980 Udbud og efterspørgsel - En bil, der kører ned ad gaden

Ben og Jerry lejer sig ind i en gammel spolemølle på South Champlain Street i Burlington og begynder at pakke deres is i halvlitersbøtter. Og grunden til det? For at distribuere til dagligvarebutikker og nærbutikker langs de restaurantruter, som Ben betjener fra bagsædet af sin gamle VW Squareback.

1980 Udbud og efterspørgsel - En bil, der kører ned ad gaden

1981 Vi vil have mere!

1981 Vi vil have mere! Staten Vermont med en stjerne.

Efterhånden som nyheden om Ben & Jerry's spredes, er der flere og flere, der gerne vil smage. Så den første franchisedrevne scoop shop åbner i Shelburne, Vermont.

1981 Vi vil have mere! Staten Vermont med en stjerne.

1982 Pak det sammen!

1982 Pak det sammen! Folk, der hænger ud ved en scoop shop

Den gamle tankstation rives ned for at skabe en parkeringsplads. Lige før nedrivningskuglen svinges, er den nye Ben & Jerry's på Cherry Street i Burlington oppe at køre.

1982 Pak det sammen! Folk, der hænger ud ved en scoop shop

1983 Det er, hvad jeg kalder en Sundae

En sundae

Ben & Jerry's-is bruges til at bygge "verdens største sundae" i St. Albans, Vermont; denne sundae vejer 12.293 kilo.

En sundae

1984 Få en bid af handlingen

Mand står på hænder og holder en iskugle med benene

Ben & Jerry's skaber præcedens ved at opdage en lidet kendt klausul om aktier og mæglervirksomhed og derefter etablere et offentligt aktieudbud udelukkende i Vermont for at skaffe penge til et nyt produktionsanlæg.

Mand står på hænder og holder en iskugle med benene

1985 Sagens kerne

Penge, der lægges i en pose med et hjerte, der bliver til en dollarseddel

Ben & Jerry's Foundation etableres med en gave fra Ben & Jerry på 7,5 % af virksomhedens årlige overskud før skat til finansiering af samfundsorienterede projekter.

Penge, der lægges i en pose med et hjerte, der bliver til en dollarseddel

1986 “Lignede verdens største Baked Alaska”

Ben & Jerry's Cow-bus med folk, der står i kø

Ben & Jerry's lancerer Cowmobile, en modificeret autocamper, der bruges til at uddele gratis iskugler i en unik, landsdækkende markedsføringskampagne. På hjemturen brænder Cowmobile helt ned uden for Cleveland, Ohio (ingen kom til skade). Ben sagde, at det "lignede verdens største Baked Alaska.'

Ben & Jerry's Cow-bus med folk, der står i kø

1987 Meget taknemmelig

Gammel halvliters-emballage af Cherry Garcia

Ben & Jerry's introducerer Cherry Garcia®-is. Opkaldt efter Grateful Dead-guitaristen Jerry Garcia efter forslag fra to "DeadHeads" fra Portland, Maine, bliver Cherry Garcia® den første is, der er opkaldt efter en rocklegende.

Gammel halvliters-emballage af Cherry Garcia

1988 Hilsen fra præsidenten

Ben & Jerry holder deres ærespris

Ben og Jerry udnævnes til “U.S. Small Business Persons of the Year” af præsident Reagan ved en ceremoni i Det Hvide Hus' rosenhave. Jerry's eneste jakkesæt kommer til nytte, og heldigvis finder Ben en italiensk tjenerjakke, som han kan tage på.

Ben & Jerry holder deres ærespris

1989 Kunstigt væksthormon? Ikke i vores is!

RBGH-logo

Ben & Jerry's tager afstand fra rBGH (Recombinant Bovine Growth Hormone) på grund af bekymring for dets negative økonomiske konsekvenser for familielandbrug og offentlighedens tillid til, at mejeriprodukter er sunde.

RBGH-logo

1990 Tilfredse køer laver den bedste is

Et billede af en landmand, der krammer sin ko

Otte millioner Ben & Jerry's-halvlitersbøtter bærer et "Support Farm Aid"-budskab som en del af græsrodsindsatsen fra Farm Aid, en almennyttig organisation, hvis mission er at bevare familiebønder på deres jord.

Et billede af en landmand, der krammer sin ko

1991 En legendarisk halvlitersbøtte er født

Ben & Jerry's-tourbus

Chocolate Chip Cookie Dough udkommer i halvlitersbøtter efter flere års forskning og udvikling. Smagen ryger til tops på listen over de mest populære halvlitersbøtter. I dag er den stadig blandt vores største hits nogensinde. (Det allerførste parti af smagen blev skabt i Ben & Jerry’s Burlington scoop shop i 1984, som følge af en anonym note skrevet på butikkens forslagstavle).

Ben & Jerry's-tourbus

1992 Tag et standpunkt for børnene

2 børn, der holder hinanden i hånden og holder en isvaffel

Ben & Jerry's deltager i en samarbejdskampagne med den nationale almennyttige organisation, Children's Defense Fund; kampagnens mål er at bringe børns basale behov øverst på den nationale dagsorden. Over 70.000 postkort sendes til den amerikanske kongres om børn og andre nationale problemstillinger.

2 børn, der holder hinanden i hånden og holder en isvaffel

1993 "90'erne er 60'erne, hvis man står på hovedet"

Gammel halvliters-emballage af Wavy Gravy

Wavy Gravy fører an i rækken af nye smagsvarianter. Den er opkaldt efter den berømte Woodstock Festival-personlighed fra 1960'erne, som i dag er en almennyttig enmands-organisation, der hjælper børn.

Gammel halvliters-emballage af Wavy Gravy

1994 Vær hilset, Deres Majestæt

Et fly flyver med et banner med teksten

Halvlitersbøtter med Ben & Jerry's-is begynder at dukke op i Storbritannien.

Et fly flyver med et banner med teksten

1995 www.benjerry.com

Computer med skærm, hvor der står “Besøg os”

Hundredtusindvis af cybersurfere besøger Ben & Jerry's-hjemmesiden for at få virtuelle smagsprøver og masser af grin.

Computer med skærm, hvor der står “Besøg os”

1996 Ingen fedt, ingen laktose, ingen kolesterol

En halvlitersbøtte med Fat Free Doonesberry Sorbet

Ben & Jerry's introducerer sorbeter lavet med rent kildevand og de bedste frugter og smagsstoffer. Doonesberry® Sorbet opkaldes efter den populære tegneseriefigur "Doonesbury®". Den er siden blevet sendt til smagskirkegården.

En halvlitersbøtte med Fat Free Doonesberry Sorbet

1997 Phish Food til mennesker

En mand dykker og finder en skat

Den Vermont-baserede musikgruppe Phish®‘s fantastiske musik og berømte koncertturnéer inspirerer til Phish Food®-is.

En mand dykker og finder en skat

1998 Tillykke med fødselsdagen i et helt nyt look

20-års fødselsdag med en isvaffel

Nogle mente, at vores emballager var svære at læse (og smagsvarianterne svære at modstå), så efter 20 år gav vi vores halvlitersbøtter et frisk, nyt look!

20-års fødselsdag med en isvaffel

1999 Flying Friesian

Flying Friesian, en larmende tourbus, der er ombygget til sjov

I Storbritannien lancerer Ben & Jerry’s Flying Friesian, en larmende tourbus, der er ombygget til sjov, med fokus på at indsamle penge til det britiske netværk for børn i nød, Childline.

Flying Friesian, en larmende tourbus, der er ombygget til sjov

2000 Store forandringer

Køer klædt i superheltekostumer

3. august 2000: Ben & Jerry's bliver et helejet datterselskab af Unilever. Gennem en unik overtagelsesaftale oprettes der en uafhængig bestyrelse, som skal sikre et lederskab med fokus på at bevare og udvide Ben & Jerry's sociale mission, brandintegritet og produktkvalitet. Vi kalder dem B.O.D. (hvilket betyder, at vi virkelig godt kan lide dem).

Køer klædt i superheltekostumer

2001 Vi laver en film

Klaptræ til Citizen Cool

Citizen Cool er en dokumentarfilm om almindelige mennesker, der gør en forskel i deres lokalsamfund. Vi fejrer denne nye udgivelse med en smagsvariant inspireret af filmsnacks, Concession Obsession.

Klaptræ til Citizen Cool

2002 One Sweet Whirled

En halvlitersbøtte med One Sweet Whirled

Det er en issmag... det er en miljøaktionshjemmeside... det er One Sweet Whirled™, og det hele hænger sammen, når Ben & Jerry's samarbejder med Dave Matthews Band® & SaveOurEnvironment.org i en kampagne, der skal hjælpe med at bekæmpe den globale opvarmning.

En halvlitersbøtte med One Sweet Whirled

2003 Fejring af 25 år

Koen Woodie med tankeboblen

Ben & Jerry's skyder året i gang med en fødselsdagsfest på vores fabrik i Waterbury, Vermont, til den første Winter Fest nogensinde. Stadig skør efter 25 år.

Koen Woodie med tankeboblen

2004 Rock the Vote!

Skilt med Rock the Vote og et rødt flueben

I et forsøg på at øge valgdeltagelsen blandt unge i USA samarbejder Ben & Jerry's med Rock the Vote. RTV's gadeteams udnytter de lange køer af kunder på Free Cone Day til at registrere over 11.000 vælgere – den største græsrodsregistrering på én dag i Rock the Votes historie.

Skilt med Rock the Vote og et rødt flueben

2005 “Drilling is Not the ANsWer”

En dame holder skiltet “Drilling is Not the ANsWer” ved siden af et stykke baked Alaska

For at protestere mod den foreslåede olieboring i Arctic National Wildlife Refuge bygger vi en 400 kilo tung Baked Alaska med vores Fossil Fuel-is, skubber den ud på plænen foran den amerikanske kongres og serverer den med hjælp fra Greenpeace og Alaska Wilderness League.

En dame holder skiltet “Drilling is Not the ANsWer” ved siden af et stykke baked Alaska

2006 Fair Trade Upgrade

En plakat af Fair Trade Upgrade

Ben & Jerry's fortsætter med at støtte fair trade-indsatsen, som startede med kaffe og lanceringen af Coffee Coffee BuzzBuzzBuzz i 1996 ved at tilføje vanilje og chokolade til sortimentet. Fairtrade-certificering garanterer, at de bønder, der dyrker vanilje-, kakao- og kaffebønnerne, får en fair pris for deres høst, så de kan geninvestere i deres jord og lokalsamfund.

En plakat af Fair Trade Upgrade

2007 Truth or Clone-sequences

Folk klædt i ko-kostumer

Da den amerikanske fødevare- og lægemiddelstyrelse erklærede, at den mente, at kød og mælk fra klonede dyr var sikkert at spise, var vi helt ude af den, igen og igen! For at vise vores skuffelse over styrelsens beslutning – og for at opfordre amerikanerne til at sige fra over for kloning – sendte vi en beslutsom flok ko-udklædte folk til Washington, D.C. til en "Truth or Clone-sequences"-demonstration.

Folk klædt i ko-kostumer

2008 “The Batch is Back”

Koen Woodie med et klaver og et billede af Elton John

Vi introducerer Goodbye Yellow Brickle Road som en hyldest til Elton Johns første koncert i Vermont.

Koen Woodie med et klaver og et billede af Elton John

2009 “Do the World a Flavor”

Woodie med et skilt, hvorpå der står “Do the World a flavor”

Vi afholder en international “Do the World a Flavor”-konkurrence, hvor vi opfordrer folk til at dele deres ideer til en Fairtrade-smag. De bedste deltagere besøger Den Dominikanske Republik, besøger et kakaokooperativ og bygger en legeplads til børn i landsbyen Yabon. Vindersmagen, Almond Delight, blev solgt i scoop shops over hele USA i begrænset udgave i 2010.

Woodie med et skilt, hvorpå der står “Do the World a flavor”

2010 Forpligtelse til Fair Trade

Woodie med sække på ryggen

Ben & Jerry's forpligter sig til at købe Fairtrade-ingredienser og støtte den globale Fairtrade-bevægelse. Vi er i gang med at konvertere vores ingredienser til Fairtrade på globalt plan. Vi føler, at det er her hvor vi kan have den største indflydelse på at forbedre bøndernes liv, styrke deres lokalsamfund og beskytte miljøet.

Woodie med sække på ryggen

2011 Occupy!

Woodie holder et skilt, hvor der står “Occupy!”

Da demonstranter i New York City og andre steder går på gaden under Occupy Wall Street-banneret i efteråret 2011 for at protestere mod den stigende økonomiske ulighed i USA, den høje arbejdsløshed, svindel med realkreditlån og for stor indflydelse fra virksomheder i amerikansk politik, udsender Ben & Jerry’s bestyrelse en direkte solidaritetserklæring, og vi møder op i Zucotti Park ved flere lejligheder for at øse is op til besætterne.

Woodie holder et skilt, hvor der står “Occupy!”

2012 Det er “Greekin' Good!”

En halvlitersbøtte med Greek Yogurt Ice Cream

Ben & Jerry’s bliver kreativ med ægte græsk yoghurt og introducerer et episk udvalg af Greek Frozen Yogurt-smagsvarianter, der er unikt cremede, dristigt fyldte med stykker og hvirvler, og samtidig smager virkelig “Greekin' good!”

En halvlitersbøtte med Greek Yogurt Ice Cream

2013 GMO? Ellers tak.

Et skilt, hvor der står “no GMO”

I takt med at kampagnen for mærkning af fødevarer fremstillet med GMO-ingredienser bevæger sig på tværs af staterne, herunder Vermont, er Ben & Jerry's stolt over at stå sammen med den voksende forbrugerbevægelse for gennemsigtighed og retten til at vide, hvad der er i vores fødevarer, ved at støtte lovgivningen om obligatorisk GMO-mærkning. I 2013 forpligter vi os også til at omstille alle vores ingredienser til at være helt uden GMO.

Et skilt, hvor der står “no GMO”

2014 Fans stiller krav om, at vi laver is uden mælkeprodukter!

Et bord med mandler med logoet “Made with Almond Milk”

Vores fans ønsker en smagsvariant uden mælkeprodukter, og de er endda gået så vidt som til at starte en Change.org-underskriftsindsamling.

Et bord med mandler med logoet “Made with Almond Milk”

2015 Endnu en smag til Fallon... “The Tonight Dough!”

En skål med The Tonight Dough sammen med en halvlitersbøtte med samme smag

Blandingen består af karamel- og chokoladeis med chokoladekagehvirvler og masser af chokolade-cookiedej og jordnødde-cookiedej. Hvis smagen bliver halvt så populær som den ukuelige Fallon, der blev kåret til “entertainer of the year” i USA, kan den give Ben & Jerry’s andre klassiske kombinationer kamp til stregen.

En skål med The Tonight Dough sammen med en halvlitersbøtte med samme smag

2016 Du udfordrede os til at gå udenom mælkeprodukter - og vi gjorde det!

4 halvlitersbøtter med Ben & Jerry's-is uden mælkeprodukter

Vores smagskreationer uden mælkeprodukter er lavet med mandelmælk, 100 % certificeret vegansk, og fyldt med stykker og hvirvler. Du vil opleve Ben & Jerry’s eufori i hver eneste mundfuld. Disse smagsvarianter tilbyder alt… undtagen koen. De første smagsvarianter uden mælkeprodukter i vores sortiment var: Chocolate Fudge Brownie, Chunky Monkey, Coffee Caramel Fudge og P.B. & Cookies.

4 halvlitersbøtter med Ben & Jerry's-is uden mælkeprodukter

2017 DET ER BEN & JERRY'S, UANSET HVORDAN MAN VENDER OG DREJER DET

Et bord fuld af Pint Slices sammen med cookiedej

Pint Slices er inspireret af den allerbedste del af halvlitersbøtten og giver fans mulighed for at nyde euforiske smagsvarianter, stykker og hvirvler i en rund enkeltportion, der er indhyllet i et dekadent chokoladeovertræk. Det er en favorit-is, som er nem at tage med på farten, og som er svær at modstå.

Et bord fuld af Pint Slices sammen med cookiedej

2018 Sammen, Pecan Resist!

En halvlitersbøtte med Pecan Resist

Sammen med alle nøddestykkerne har denne halvlitersbøtte et stærkt budskab under låget. Sammen kan vi skabe en mere retfærdig og ligeværdig fremtid.

En halvlitersbøtte med Pecan Resist

2019 Justice ReMix'd

En halvlitersbøtte med Justice ReMix'd

Ben & Jerry's “flavor & action”-kampagne støtter reformer, der investerer i mennesker i stedet for fængsler for at skabe retfærdighed for alle i stedet for blot nogle få.

En halvlitersbøtte med Justice ReMix'd

2021 Change is Brewing!

En halvlitersbøtte med Change is Brewing

Ben & Jerry's lancerer Change is Brewing som en del af vores løbende arbejde for at fremme racemæssig retfærdighed, og opfordrer nationen til at skille sig af med et ødelagt strafferetssystem og investere i tjenester, der hjælper lokalsamfund med at trives.

En halvlitersbøtte med Change is Brewing