Om os
Fra en renoveret tankstation i Burlington, Vermont, til fjerne steder med navne, vi nogle gange udtaler forkert, er den rejse, der begyndte i 1978 med to fyre og den isvirksomhed, de opbyggede, lige så legendarisk, som isen er euforisk.
Fra en renoveret tankstation i Burlington, Vermont, til fjerne steder med navne, vi nogle gange udtaler forkert, er den rejse, der begyndte i 1978 med to fyre og den isvirksomhed, de opbyggede, lige så legendarisk, som isen er euforisk.
Med et korrespondancekursus på 5 dollars i isfremstilling fra Penn State og en investering på 12.000 dollars (heraf 4.000 lånt) åbner Ben og Jerry deres første isbutik, altså en scoop shop, i en renoveret tankstation i Burlington, Vermont.
Ben and Jerry fejrer butikkens etårsjubilæum og de kunder, der har gjort det muligt, ved at afholde den første Free Cone Day nogensinde: gratis iskugler til alle, hele dagen lang. Den årlige uddeling af is fortsætter i dag i scoop shops over hele verden.
Ben og Jerry lejer sig ind i en gammel spolemølle på South Champlain Street i Burlington og begynder at pakke deres is i halvlitersbøtter. Og grunden til det? For at distribuere til dagligvarebutikker og nærbutikker langs de restaurantruter, som Ben betjener fra bagsædet af sin gamle VW Squareback.
Efterhånden som nyheden om Ben & Jerry's spredes, er der flere og flere, der gerne vil smage. Så den første franchisedrevne scoop shop åbner i Shelburne, Vermont.
Den gamle tankstation rives ned for at skabe en parkeringsplads. Lige før nedrivningskuglen svinges, er den nye Ben & Jerry's på Cherry Street i Burlington oppe at køre.
Ben & Jerry's-is bruges til at bygge "verdens største sundae" i St. Albans, Vermont; denne sundae vejer 12.293 kilo.
Ben & Jerry's skaber præcedens ved at opdage en lidet kendt klausul om aktier og mæglervirksomhed og derefter etablere et offentligt aktieudbud udelukkende i Vermont for at skaffe penge til et nyt produktionsanlæg.
Ben & Jerry's Foundation etableres med en gave fra Ben & Jerry på 7,5 % af virksomhedens årlige overskud før skat til finansiering af samfundsorienterede projekter.
Ben & Jerry's lancerer Cowmobile, en modificeret autocamper, der bruges til at uddele gratis iskugler i en unik, landsdækkende markedsføringskampagne. På hjemturen brænder Cowmobile helt ned uden for Cleveland, Ohio (ingen kom til skade). Ben sagde, at det "lignede verdens største Baked Alaska.'
Ben & Jerry's introducerer Cherry Garcia®-is. Opkaldt efter Grateful Dead-guitaristen Jerry Garcia efter forslag fra to "DeadHeads" fra Portland, Maine, bliver Cherry Garcia® den første is, der er opkaldt efter en rocklegende.
Ben og Jerry udnævnes til “U.S. Small Business Persons of the Year” af præsident Reagan ved en ceremoni i Det Hvide Hus' rosenhave. Jerry's eneste jakkesæt kommer til nytte, og heldigvis finder Ben en italiensk tjenerjakke, som han kan tage på.
Ben & Jerry's tager afstand fra rBGH (Recombinant Bovine Growth Hormone) på grund af bekymring for dets negative økonomiske konsekvenser for familielandbrug og offentlighedens tillid til, at mejeriprodukter er sunde.
Otte millioner Ben & Jerry's-halvlitersbøtter bærer et "Support Farm Aid"-budskab som en del af græsrodsindsatsen fra Farm Aid, en almennyttig organisation, hvis mission er at bevare familiebønder på deres jord.
Chocolate Chip Cookie Dough udkommer i halvlitersbøtter efter flere års forskning og udvikling. Smagen ryger til tops på listen over de mest populære halvlitersbøtter. I dag er den stadig blandt vores største hits nogensinde. (Det allerførste parti af smagen blev skabt i Ben & Jerry’s Burlington scoop shop i 1984, som følge af en anonym note skrevet på butikkens forslagstavle).
Ben & Jerry's deltager i en samarbejdskampagne med den nationale almennyttige organisation, Children's Defense Fund; kampagnens mål er at bringe børns basale behov øverst på den nationale dagsorden. Over 70.000 postkort sendes til den amerikanske kongres om børn og andre nationale problemstillinger.
Wavy Gravy fører an i rækken af nye smagsvarianter. Den er opkaldt efter den berømte Woodstock Festival-personlighed fra 1960'erne, som i dag er en almennyttig enmands-organisation, der hjælper børn.
Halvlitersbøtter med Ben & Jerry's-is begynder at dukke op i Storbritannien.
Hundredtusindvis af cybersurfere besøger Ben & Jerry's-hjemmesiden for at få virtuelle smagsprøver og masser af grin.
Ben & Jerry's introducerer sorbeter lavet med rent kildevand og de bedste frugter og smagsstoffer. Doonesberry® Sorbet opkaldes efter den populære tegneseriefigur "Doonesbury®". Den er siden blevet sendt til smagskirkegården.
Den Vermont-baserede musikgruppe Phish®‘s fantastiske musik og berømte koncertturnéer inspirerer til Phish Food®-is.
Nogle mente, at vores emballager var svære at læse (og smagsvarianterne svære at modstå), så efter 20 år gav vi vores halvlitersbøtter et frisk, nyt look!
I Storbritannien lancerer Ben & Jerry’s Flying Friesian, en larmende tourbus, der er ombygget til sjov, med fokus på at indsamle penge til det britiske netværk for børn i nød, Childline.
3. august 2000: Ben & Jerry's bliver et helejet datterselskab af Unilever. Gennem en unik overtagelsesaftale oprettes der en uafhængig bestyrelse, som skal sikre et lederskab med fokus på at bevare og udvide Ben & Jerry's sociale mission, brandintegritet og produktkvalitet. Vi kalder dem B.O.D. (hvilket betyder, at vi virkelig godt kan lide dem).
Citizen Cool er en dokumentarfilm om almindelige mennesker, der gør en forskel i deres lokalsamfund. Vi fejrer denne nye udgivelse med en smagsvariant inspireret af filmsnacks, Concession Obsession.
Det er en issmag... det er en miljøaktionshjemmeside... det er One Sweet Whirled™, og det hele hænger sammen, når Ben & Jerry's samarbejder med Dave Matthews Band® & SaveOurEnvironment.org i en kampagne, der skal hjælpe med at bekæmpe den globale opvarmning.
Ben & Jerry's skyder året i gang med en fødselsdagsfest på vores fabrik i Waterbury, Vermont, til den første Winter Fest nogensinde. Stadig skør efter 25 år.
I et forsøg på at øge valgdeltagelsen blandt unge i USA samarbejder Ben & Jerry's med Rock the Vote. RTV's gadeteams udnytter de lange køer af kunder på Free Cone Day til at registrere over 11.000 vælgere – den største græsrodsregistrering på én dag i Rock the Votes historie.
For at protestere mod den foreslåede olieboring i Arctic National Wildlife Refuge bygger vi en 400 kilo tung Baked Alaska med vores Fossil Fuel-is, skubber den ud på plænen foran den amerikanske kongres og serverer den med hjælp fra Greenpeace og Alaska Wilderness League.
Ben & Jerry's fortsætter med at støtte fair trade-indsatsen, som startede med kaffe og lanceringen af Coffee Coffee BuzzBuzzBuzz i 1996 ved at tilføje vanilje og chokolade til sortimentet. Fairtrade-certificering garanterer, at de bønder, der dyrker vanilje-, kakao- og kaffebønnerne, får en fair pris for deres høst, så de kan geninvestere i deres jord og lokalsamfund.
Da den amerikanske fødevare- og lægemiddelstyrelse erklærede, at den mente, at kød og mælk fra klonede dyr var sikkert at spise, var vi helt ude af den, igen og igen! For at vise vores skuffelse over styrelsens beslutning – og for at opfordre amerikanerne til at sige fra over for kloning – sendte vi en beslutsom flok ko-udklædte folk til Washington, D.C. til en "Truth or Clone-sequences"-demonstration.
Vi introducerer Goodbye Yellow Brickle Road som en hyldest til Elton Johns første koncert i Vermont.
Vi afholder en international “Do the World a Flavor”-konkurrence, hvor vi opfordrer folk til at dele deres ideer til en Fairtrade-smag. De bedste deltagere besøger Den Dominikanske Republik, besøger et kakaokooperativ og bygger en legeplads til børn i landsbyen Yabon. Vindersmagen, Almond Delight, blev solgt i scoop shops over hele USA i begrænset udgave i 2010.
Ben & Jerry's forpligter sig til at købe Fairtrade-ingredienser og støtte den globale Fairtrade-bevægelse. Vi er i gang med at konvertere vores ingredienser til Fairtrade på globalt plan. Vi føler, at det er her hvor vi kan have den største indflydelse på at forbedre bøndernes liv, styrke deres lokalsamfund og beskytte miljøet.
Da demonstranter i New York City og andre steder går på gaden under Occupy Wall Street-banneret i efteråret 2011 for at protestere mod den stigende økonomiske ulighed i USA, den høje arbejdsløshed, svindel med realkreditlån og for stor indflydelse fra virksomheder i amerikansk politik, udsender Ben & Jerry’s bestyrelse en direkte solidaritetserklæring, og vi møder op i Zucotti Park ved flere lejligheder for at øse is op til besætterne.
Ben & Jerry’s bliver kreativ med ægte græsk yoghurt og introducerer et episk udvalg af Greek Frozen Yogurt-smagsvarianter, der er unikt cremede, dristigt fyldte med stykker og hvirvler, og samtidig smager virkelig “Greekin' good!”
I takt med at kampagnen for mærkning af fødevarer fremstillet med GMO-ingredienser bevæger sig på tværs af staterne, herunder Vermont, er Ben & Jerry's stolt over at stå sammen med den voksende forbrugerbevægelse for gennemsigtighed og retten til at vide, hvad der er i vores fødevarer, ved at støtte lovgivningen om obligatorisk GMO-mærkning. I 2013 forpligter vi os også til at omstille alle vores ingredienser til at være helt uden GMO.
Vores fans ønsker en smagsvariant uden mælkeprodukter, og de er endda gået så vidt som til at starte en Change.org-underskriftsindsamling.
Blandingen består af karamel- og chokoladeis med chokoladekagehvirvler og masser af chokolade-cookiedej og jordnødde-cookiedej. Hvis smagen bliver halvt så populær som den ukuelige Fallon, der blev kåret til “entertainer of the year” i USA, kan den give Ben & Jerry’s andre klassiske kombinationer kamp til stregen.
Vores smagskreationer uden mælkeprodukter er lavet med mandelmælk, 100 % certificeret vegansk, og fyldt med stykker og hvirvler. Du vil opleve Ben & Jerry’s eufori i hver eneste mundfuld. Disse smagsvarianter tilbyder alt… undtagen koen. De første smagsvarianter uden mælkeprodukter i vores sortiment var: Chocolate Fudge Brownie, Chunky Monkey, Coffee Caramel Fudge og P.B. & Cookies.
Pint Slices er inspireret af den allerbedste del af halvlitersbøtten og giver fans mulighed for at nyde euforiske smagsvarianter, stykker og hvirvler i en rund enkeltportion, der er indhyllet i et dekadent chokoladeovertræk. Det er en favorit-is, som er nem at tage med på farten, og som er svær at modstå.
Sammen med alle nøddestykkerne har denne halvlitersbøtte et stærkt budskab under låget. Sammen kan vi skabe en mere retfærdig og ligeværdig fremtid.
Ben & Jerry's “flavor & action”-kampagne støtter reformer, der investerer i mennesker i stedet for fængsler for at skabe retfærdighed for alle i stedet for blot nogle få.
Ben & Jerry's lancerer Change is Brewing som en del af vores løbende arbejde for at fremme racemæssig retfærdighed, og opfordrer nationen til at skille sig af med et ødelagt strafferetssystem og investere i tjenester, der hjælper lokalsamfund med at trives.