Sådan er vi struktureret
Vi gætter på, at de fleste af jer ved, at Ben & Jerry’s er et helejet datterselskab af Unilever, men vi vil vædde på, at I aldrig har mødt vores uafhængige bestyrelse…
Vi gætter på, at de fleste af jer ved, at Ben & Jerry’s er et helejet datterselskab af Unilever, men vi vil vædde på, at I aldrig har mødt vores uafhængige bestyrelse…
Det er ikke et styrende organ i traditionel forstand, men en (meget!) uafhængig bestyrelse, der har beføjelse til at beskytte og forsvare Ben & Jerry's brandværdi og integritet. Lær bestyrelsen at kende!
Anuradha Mittal, som i øjeblikket er formand for Ben & Jerry’s uafhængige bestyrelse, har været ansat i virksomheden siden 2007. Anuradha er grundlæggeren og den administrerende direktør for Oakland Institute, samt en internationalt anerkendt ekspert i menneskerettigheder, landbrug, udvikling og problemstillinger ifm. naturbeskyttelsespolitikker. Hun sidder også i bestyrelsen for Environmental Defender Law Center og Blue Planet Project.
Under Anuradhas ledelse har Oakland Institute afsløret jordinvesteringsaftaler i udviklingslandene, der afdækkede et foruroligende mønster af mangel på gennemsigtighed, retfærdighed og ansvarlighed. Det dynamiske forhold mellem forskning, fortalervirksomhed og international mediedækning har resulteret i en fantastisk række af succeser og organisering i USA og i udlandet.
Anuradha har skrevet og redigeret adskillige bøger og rapporter. Hendes artikler og debatindlæg er blevet offentliggjort i aviser med stor udbredelse, herunder Los Angeles Times, New York Times, Chicago Tribune, Bangkok Post, Houston Chronicle og The Nation. Anuradha vidner ofte for den amerikanske kongres og FN, har holdt flere hundrede hovedtaler, herunder invitationer fra regeringer og universiteter, og hun bliver ofte interviewet på CNN, BBC World, CBC, ABC, Al Jazeera og National Public Radio.
Anuradha har modtaget adskillige priser, herunder 2022 Feyerabend Award, 2022 All in for Justice Award, Endow the Future Award fra Responsible Endowments Coalition, og hun blev udnævnt til “Most Valuable Thinker” af magasinet Nation.
Anuradha er fan af alle Ben & Jerry’s-smagsvarianter, og hendes favorit er Cherry Garcia!
Chivy Sok, administrerende direktør for Tikva Grasssroots Empowerment Fund, har i mange år undervist, forsket og trænet i menneskerettigheder. Hendes arbejde for Tikva Grassroots omfatter en bred vifte af porteføljer, herunder miljøretfærdighed, samfundscentreret naturbeskyttelse, menneskerettigheder, virksomheders ansvarlighed og bæredygtigt landbrug. Fonden støtter organisationer i forskellige dele af verden for at fremme retfærdighed og bæredygtighed.
Chivy har arbejdet på en række menneskerettighedsprojekter med forskellige organisationer i løbet af de sidste 30 år, bl.a. i styregruppen for Ginetta Sagan Fund i Amnesty International USA og som medstifter af Devata Giving Circle, den første filantropiske kreds af cambodjansk-amerikanske kvinder i USA. Hun er tidligere programdirektør for Columbia Universitys Center for the Study of Human Rights og tidligere vicedirektør for University of Iowa Center for Human Rights.
Chivy fik sin bachelorgrad i statskundskab på UC Santa Barbara, hvor hun modtog University Award of Distinction da hun dimitterede, og en Master of International Affairs fra Columbia University School of International and Public Affairs.
Hendes livslange passion for menneskerettighedsarbejde er dybt forbundet med hendes afdøde mor Sayonn og det faktum, at de overlevede Khmer Rouge Killing Fields. Som alle andre cambodjanere i den periode oplevede hun og hendes familie en af de mest afskyelige grusomheder, der er blevet begået mod et helt land. Efter at have overlevet denne periode, tog hendes mor den lange farlige rejse til fods mod Thailand, hvor FN var ved at oprette flygtningelejre. Der fandt de tilflugt, og til sidst fandt de vej til Bay Area som flygtninge og nye amerikanere. Denne barndom resulterede i hendes stærke engagement i social retfærdighed og hendes forpligtelse til at leve livet med glæde og taknemmelighed. Hendes mors dristighed og mod gav hende ikke blot styrke til at overleve, men også til at trives som ung kvinde i sit nyligt adopterede land. Nu opdrager hun selv to stærke unge feminister sammen med sin mand.
Når Chivy ikke arbejder med retfærdighed, kan man finde hende på sidelinjen, hvor hun hepper på sine to døtre, som er vilde med at spille volleyball. Når hun ikke er til volleyballturnering, er hun i færd med at pleje sine sukkulenter, frugttræer og grøntsager med landbrugsøkologiske metoder. Hun elsker latinamerikansk musik og dans og dyrker kampsport (hun har sort bælte i taekwondo).
Managing Director, Illumen Capital
Daryn er en passioneret fortaler for social og økonomisk retfærdighed, især for dårligt stillede og marginaliserede grupper. Hans arbejde med impact-investorer, private investeringsfonde, Fortune 100-virksomheder, universiteter og fonde er forankret i løsningen af verdens mest presserende sociale og miljømæssige problemstillinger.
Daryn er grundlæggeren og den administrerende direktør for Illumen Capital, en investeringsfond, der søger at øge køns- og racemæssig lighed på de finansielle markeder. Illumen Capital investerer i de bedste vækst-, private investerings- og venture impact-fonde og tilbyder derefter coaching og værktøjer til fondsforvaltere, der er designet til at reducere implicitte fordomme. Daryn har tidligere ledet Special Equities Program som konsulent for bestyrelsen i Calvert Funds, en pioner inden for impact-investering på 15 milliarder dollars. Gennem dette selskab opretholder Calvert en portefølje af mere end 40 fonde på fem kontinenter, der repræsenterer over 350 underliggende porteføljeselskaber. Før Daryn blev konsulent for Calvert, var han direktør for University and Corporate Partnership for The Idea Village, hvor han skabte en platform, der engagerede førende private investeringsfonde, handelshøjskoler og Fortune 500-virksomheder i at investere over 100.000 timer og 2 millioner dollars i mere end 1.000 iværksættere i New Orleans efter orkanen Katrina.
Daryn er medforfatter til offentliggjort forskning, der undersøger racemæssig indflydelse på finansielle vurderinger af aktivfordelere, og sidder i øjeblikket i bestyrelsen hos CFA Institutes Future of Finance Advisory Council, New Venture Fund og er medlem af investeringsudvalget hos Impact Assets. Han har en M.B.A. fra Stanford, hvor han sad i Dean’s Management Board, og har en A.B. fra Duke University.
Dave Stever, Ben & Jerry’s administrerende direktør, er en 34-årig veteran, der har set det hele i løbet af sin karriere. Dave startede som turguide i 1988 og har senest fungeret som Chief Marketing Officer i de seneste 12 år. Det er første gang siden medstifteren Ben Cohen trådte tilbage som administrerende direktør i 1994, at en medarbejder er blevet forfremmet internt til stillingen som administrerende direktør.
Dave har været med til at opbygge Ben & Jerry’s brand og indflydelse som en af de førende missionsledede virksomheder i verden. Hans arbejde er indbegrebet af de værdier, superkvalitetsprodukter og innovative forretningsmetoder, der er blevet synonyme med Ben & Jerry’s. Stever spiller en afgørende og integreret rolle som “det bedste valg til at skrive det næste kapitel i Ben & Jerry’s bemærkelsesværdige historie”, siger Ben & Jerry’s bestyrelsesformand, Anuradha Mittal.
I løbet af sine mere end tre årtier har Dave etableret sig som en marketingmand i verdensklasse med et stærkt kunde- og forbrugerfokus. Han har stået i spidsen for strategisk og taktisk markedsføring, der både passer på og driver Ben & Jerry’s tredelte mission i 35 lande. I løbet af sin tid hos Ben & Jerry’s har Dave været involveret i adskillige kampagner og initiativer, der spænder fra forpligtelser til at bruge Fair Trade-ingredienser, bekæmpe klimaforandringer, mærke GMO'er, støtte LGBTQ+-rettigheder og integrere virksomhedens aktuelle fokus på racemæssig retfærdighed ved at støtte Black Lives Matter-bevægelsen og meget mere. Dave har været en ledende drivkraft bag vindende partnerskaber med Stephen Colbert, Jimmy Fallon, Colin Kaepernick, Ava Duvernay og Saturday Night Live, og har skabt unikke smagsvarianter, kampagner og partnerskaber. Hans lederskab inden for innovation, aktivering og aktivisme har ført virksomheden til at nå et salg på over €1 milliard i 2021. Hans yndlingssmag er Chunky Monkey.
Detavio Samuels er administrerende direktør for REVOLT, USA’s hurtigst voksende sort-ejede medievirksomhed.
Detavio befinder sig i skæringspunktet mellem kultur og indhold og er en af USA's yngste og dygtigste topledere. Med sin unikke baggrund som millennial med over et årtis ledelseserfaring, har han hjulpet en række globale topvirksomheder som Walmart, McDonalds, AT&T, Chrysler, NBA og Johnson & Johnson med at opbygge virkningsfulde brands med dybere forbindelser til deres forbrugere.
I marts 2021 blev Detavio udnævnt til administrerende direktør for REVOLT, landets førende skaber og distributør af indhold om hiphop og sort kultur, der blev grundlagt af Sean “Diddy” Combs. Under hans ledelse stræber REVOLT efter at ændre fortællingen om sorte mennesker globalt ved at opbygge verdens største og mest kraftfulde økosystem for sort historiefortælling.
Samuels har fået til opgave at lede et voksende team fra begge amerikanske kyster og stå i spidsen for den daglige drift af virksomheden, og han fokuserer på hurtig vækst og digital ekspansion for yderligere at positionere REVOLT som den førende drivkraft bag global kultur. Samuels er dedikeret til at hjælpe millennials og Gen-Z med bedre at forstå den skiftende verden og foranledige forandring ved at bruge Hip-Hop som en linse til at udforske oplevelsen af at være sort.
Samuels er blevet anerkendt for sit arbejde som marketingchef og har modtaget flere hædersbevisninger, bl.a. er han blevet udnævnt til TV Executive of the Year af Digiday, en af de 100 bedste Content Leaders af CableFax, og en Trailblazer in Media af 100 Black Men of NY. Ud over sit bemærkelsesværdige arbejde inden for kreative brancher er Samuels også en bestseller-forfatter på Amazon.
Samuels fik sin B.A. fra Duke University, sammen med en MBA og en Master's degree fra Stanford University, alt sammen inden han fyldte 25 år. Samuels forbliver engageret i at ændre det moderne medielandskab og styrke skabere ved at opbygge innovative platforme, der har til formål at fremme sort kultur.
Favorit Ben & Jerry's-smag: Phish Food og Change the Whirled
Musik: Afro-pop; brasiliansk samba; ol’ school hip hop & alt Motown
Bog/film: Art of War (Sun Tzu); The Alchemist (Paulo Coelho) og hele Marvel Universe-filmsamlingen (The Avengers; Black Panther; Iron Man, Edderkoppen; alle superheltene!)
Citater: “Det virker altid umuligt, indtil det er gjort. ” Nelson Mandela “For at skabe David fjernede jeg alt, hvad der ikke var David, fra statuen.” Michelangelo
Almennyttig organisation eller social/miljømæssig interesse: Jeg tilbragte min barndom i flere lande som en del af en militærfamilie. At rejse var en øjenåbnende og livsformende oplevelse. Mine forældre opmuntrede mig hele tiden til at blive en global borger - til at bifalde mangfoldigheden af mennesker og kulturer og samtidig søge et fælles fodslag. Jeg vidste, at det var min skæbne at bruge mit liv på at arbejde for fred, retfærdighed og lighed. Som organisator fik jeg en rig uddannelse fra et fantastisk sæt mennesker, der var engagerede i at sikre grundlæggende menneskerettigheder for alle: samfundsaktivister i Mississippi, der kæmpede for lige adgang til at stemme; migrant- og sæsonarbejdere i North Carolina, der krævede rent drikkevand i markerne; hjemløse kvinder og deres familier i Philadelphia, der ombyggede forladte bygninger til billige boliger; initiativrige teenagere i South Bronx, der drev deres egne landbrugsmarkeder. I løbet af de sidste fire årtier har jeg arbejdet for retfærdighed og lighed som medsammensvoren med mennesker, der er marginaliseret socialt, økonomisk og politisk. Jeg er så heldig at kunne udleve min passion som strateg/coach for organisationer, lokalsamfund, virksomheder og ledere, der fremmer progressive politikker inden for racemæssig lighed, borgerrettigheder, billige boliger, tilgængelig sundhedspleje, kvalitetsuddannelse og økonomisk udvikling i lokalsamfund.
Lidt baggrund... Hvor længe har jeg siddet i bestyrelsen? Siden 1996
Min egen historie hos Ben & Jerry’s: Jeg mødte Ben, Jerry og Jeff i begyndelsen af One Percent for Peace-kampagnen. Jeg havde arbejdet i årevis med Jobs for Peace for at opnå en overførsel på 25 % af militære dollars til hårdt tiltrængte indenlandske udgifter til uddannelse, job, sundhed og boliger. De to indsatser passede naturligt sammen. Kort efter at jeg havde arbejdet som frivillig på One Percent for Peace-kampagnen, blev jeg bedt om at hjælpe med at gennemtænke organisationen af Ben & Jerry's Foundation. Med rådgivning fra progressive aktivister og organisatorer fra hele landet etablerede fonden medarbejderne som beslutningstagere for bevillinger. Efter flere års samarbejde med virksomheden om en række projekter var jeg begejstret for at blive nomineret og stemt ind i Ben & Jerry's bestyrelse.
Hvorfor brænder jeg for Ben & Jerry's?: Ben & Jerry’s er den ultimative enhjørning. Hvem kunne ellers have forestillet sig, at en virksomhed ville være det ideelle instrument til at fremme social retfærdighed? Virksomhedens tredelte mission slår fast, at virksomheder kan og skal drives på en måde, der både er etisk, bæredygtig og rentabel. Og det virker faktisk! Jeg tror på, at virksomhedens bedste ideer, praksisser, politikker og sejre ligger forude. Jeg er sikker på, at Ben & Jerry's vil fortsætte med at udvikle, genopfinde og udfordre sig selv for i sidste ende at realisere visionen om en retfærdig og omsorgsfuld verden. Hvilke unikke evner kan jeg tilføre Ben & Jerry's og bestyrelsen? Jeg har mere end 40 års erfaring inden for økonomisk udvikling af lokalsamfund, politisk fortalervirksomhed i byer og landdistrikter, organisationsudvikling, samt sociale foretagender. Der er blevet gjort brug af disse færdigheder, når virksomheden har 1) udviklet måder til at samarbejde med almennyttige organisationer; 2) overvejet de samfundsmæssige konsekvenser af større forretningsbeslutninger; 3) gennemgået marketingkampagner, der har formidlet en stærk holdning til emner som Fair Trade; og 4) anmodet om støtte og opmuntring til den administrerende direktør og ledende medarbejdere i deres visioner og planlægning.
Jeg har arbejdet med interessenter, herunder virksomheder, for at skabe fælles velstand og fremgang både i virksomheder og i samfundet som helhed. Dette omfatter specifikke færdigheder i strategisk planlægning, organisationsudvikling, lederudvikling, teambuilding, fortalervirksomhed for social, politisk og økonomisk retfærdighed og samarbejde. Ved at kombinere min baggrund inden for journalistik og politik har jeg identificeret og forbundet samfundsbaserede og nationale almennyttige organisationer med virksomhedens aktivismekampagner og værdiledede indsatser. Flere af disse relationer har resulteret i strategiske partnerskaber med virksomheden.
Som bestyrelsesmedlem har jeg brugt denne kombination af færdigheder til at støtte udformningen af strategier, der forstærker virksomhedens sociale bevægelser for lighed og retfærdighed. Gennem mit arbejde i bestyrelsen har jeg anvendt historiefortælling som en strategi til at engagere mangfoldige grupper af vores fans. Historiefortælling anerkendes nu som en unik Ben & Jerry’s-metode til at formidle stærke budskaber, forstærke marginaliserede stemmer og øge den gensidige forståelse.